Dennis Preston er rejserådgiver på DSB’s hittegodskontor på Københavns Hovedbanegård.
Tekst:Ruth Winther PoulsenFoto:Søren Rønholt

Hvad er det typisk, folk glemmer?

”Alt! Der er virkelig ikke noget typisk. Vi får kørestole og krykker ind, som man ikke havde troet, nogen kunne glemme. Vi har også fået et køleskab ind og en sofa. Der kommer alt ind, selvfølgelig en masse telefoner og en masse rejsekort og punge. Folk glemmer også cykler på togene, men de bliver sendt direkte til politiet. Vi får omkring 100 ting ind hver dag fra de forskellige depoter rundt omkring i Danmark.” 

Hvad er det sjoveste eller mærkeligste, du har set komme ind? 

”Før min tid var der en, der engang glemte en højre arm på hattehylden i toget. Det var en protese, som vedkommende havde glemt, men som heldigvis endte på hittegodskontoret. En af de sjovere ting, jeg selv har oplevet, var, da der kom en kuffert ind, der indeholdt et modeltog, træsko og pornofilm. Vi søgte på personen og fandt vedkommende, men valgte ikke at ringe ham op. Da han ikke selv meldte sig, røg kufferten videre i systemet.” 

Hvad er det bedste ved dit arbejde?

”Ofte er folk i panik over at have mistet deres ting, så det er sjovt at være på arbejde, når de får deres ting igen. Og så er der også lidt smågrin over de ting, der kommer ind, hvilket er med til at gøre stemningen god på kontoret. Man kan tit undre sig over, at kunderne glemmer de ting, de glemmer.” 

Hvad er det værste ved dit arbejde?

”Det værste ved jobbet er, når det ikke lykkes at finde de ting. folk har mistet. Derudover kan ekspeditionstiden være lang, da vi samler hittegods fra hele landet. Det kan til tider være svært for kunderne at forstå, at vi ikke kan hjælpe på stedet.”

Oplever du mange frustrerede kunder? 

”Ja, jeg har tit oplevet, at vi har kunder, der ikke kan komme ud at rejse uden deres kuffert. Nogle gange lykkes det os at få deres ting hurtigt tilbage, hvis vi får kontakt med en lokomotivfører eller klargøringscenteret. Vi gør tit ting ud over det sædvanlige for at få kundernes ting tilbage.” 

Hittegodskontoret ligger ud mod Istedgade, hvor der er meget liv og sjove typer. Hvordan mærker I det?

”Der er mange typer, der kommer ind og siger, at de har glemt ting, som de ikke ved, hvad er, og ikke aner, hvor de har mistet. Men de bliver også lyttet til og får samme behandling som alle andre, og en gang imellem har vi deres ting liggende.”  

Hvad laver du i din fritid? 

”Jeg laver rigtig meget mad. Jeg har været ude af DSB i fire år for at afprøve, om jeg skulle blive kok eller slagter, men jeg kom krybende tilbage, da jeg fandt ud af, hvor godt jeg havde det her.” 

DET GÅR JOBBET UD PÅ

DSB har to hittegodskontorer, et i Aarhus og et i København. Ud over at modtage de ting, folk glemmer i togene, sælger hittegodskontorerne også billetter og laver afregninger med togpersonalet, når de har solgt noget i toget. Når hittegods, der indeholder personoplysninger, bliver fundet, kontaktes ejeren. Hvis man som kunde har mistet noget i toget, skal man gå ind på dsb.dk og lave en efterlysning. De glemte sager ligger på hittegodskontoret i en uge, derefter bliver de kørt til politiet, som opbevarer dem måneden ud og den efterfølgende måned.

Tags: , ,
SE MERE