Af og til får et tog en bule i taget, en forstuvet frontkobling eller en hudafskrabning på gumminæsen. Når uheldet er ude, sætter toget kurs mod et af DSB’s værksteder, som udbedrer og smukkeserer. Her kan du se de mest almindelige skader.
Tekst:Maja Strøm JensenIllustration:Jakob Wedendahl

TAGET

Der kan komme buler i taget, hvis toget påkører grene fra et træ. Når det sker, vil man skære den beskadigede del fra og svejse en ny aluminiumsplade på.

FORRUDEN

Forruden har en tykkelse på 3 centimeter, der gør, at lokomotivføreren ikke får en gren i øjet, hvis uheldet er ude. Den kan splintres, men der vil aldrig blive slået hul i den. Ruden er el-opvarmet, så den er is- og dugfri uanset vejret. 

FRONTDØREN

Frontdøren er den forreste dør, som forruden og lygterne er en integreret del af. Den er konstrueret til at beskytte føreren, og det er kun ved større ulykker, at den vil blive beskadiget. 

FØRERINDSTIGNING

På siden af togvognen er der indstigning til førerrummet. Hvis indstigningen bliver beskadiget under en ulykke, vil man skifte døren.

GUMMINÆSEN

Gummifronten eller gumminæsen er en tyk gummislange med trykluft, som etablerer en tæt overgang mellem togsættene, når de skal kobles sammen. Den kan springe, hvis den får et hårdt slag eller bliver udsat for en skarp genstand. Går den i stykker, udskifter man den ved hjælp af en kran.

VOGNSIDER

Hvis man er så uheldig, at siderne på vognene bliver beskadiget, vil man på samme måde, som man udbedrer taget, skære den beskadigede del fra og svejse en ny del på.

BOGIEN

En bogie er en vogn med to aksler, som forbinder to togvogne. Bogien, der er monteret under toget, fordeler togvognens vægt, så det slider mindre på hjul og skinner. Hvis toget kører af sporet, eller akslerne bliver beskadiget på grund af en genstand på skinnerne, vil man skifte bogien.

TOGSKADER

Der bliver lavet omkring to til fire udbedringer om måneden. Skaderne sker for eksempel ved ranger-uheld, hvor to togsæt støder sammen, eller på grund af væltede træer over skinnerne i stormvejr.

Togets hastighed har stor betydning for skadens omfang. Et tog kører med op til 180 km/t, og ved tophastighed er bremselængden 800-1.000 meter.

Kilde: Torbjörn Jonsson, værkstedschef, Aarhus

 

Tags: , ,
SE MERE