Sne, slud og hård frost kan få mekaniske dele på S-toget til at fryse fast, når det kolde vejr melder sin ankomst. Følg med her, og bliv klogere på, hvordan DSB sørger for køreklare S-tog året rundt ved hjælp af et såkaldt anti ice-anlæg.
Tekst:Esben VestergaardIllustration:Jakob Wedendahl

ISMASKINE

Selvom det måske ikke tyder på en iskold vinter, testes anti ice-anlæggene hvert år i starten af november, så eventuelle frostgrader ikke kommer bag på DSB. Ligesom andre transportmidler skal S-toget løbende på værksted, og sidder der meget is under toget, kan der gå lang tid, før al isen på undervognen er tøet op, og håndværkerne kan begynde deres arbejde. Derudover betyder anti ice-behandlingen, at undervognen ikke beskadiges af is.

Anlæggene blev taget i brug i 2012. Inden da brugte DSB-medarbejdere mange timer på at fjerne sne og slud manuelt med glykolvæske og koste. 

Man har i nogle tilfælde oplevet S-tog køre rundt med 10 ton sne som dødvægt. Det kunne medføre udfordringer og forsinkelser i driften, ligesom toget brugte unødig strøm på driften.

SÅ KAN DU GODT TØ OP! 

Når der er frostgrader og sne i vejrmeldingerne, startes anlæggene op. Fra Trafik- og Kontrolcentret giver besked, kan der gå op til 12 timer, før glykolen i de to anti ice-anlæg har den rette temperatur. Anlæggene er på standby, og efter 3-4 timer er anlæggene klar til at modtage S-tog.

Når kriterierne er opfyldt for at iværksætte anti ice-behandlingen, begynder S-tog at køre gennem de særlige anti ice-spor med lav hastighed, mens dyser sprøjter den varme glykol op under toget. 

Efter turen forbi anlægget testes S-togets bremser. I løbet af en uge har alle 135 S-tog været forbi enten Dybbølsbro eller Taastrup – hvor anlæggene ligger – for at blive anti iced.

START OG OPSTART

Man opstarter anti ice-anlægget ved minusgrader over tre dage. Man starter anti ice-anlægget, hvis temperaturen er under 0 i mere end 48 timer, og der kommer mindst 15 centimeter sne i denne periode.

UNDERVOGNSBEHANDLING

Sne og is samler sig typisk under toget og ved dørene, hvor passagerer ofte stamper is og sne af skoene. Derfor er anlægget designet til at sprøjte frostvæsken op under og på siden af toget. Når S-toget ankommer til anlægget, sprøjter de mange dyser glykolholdig frostvæske op i undervognen og langs togets sider.

DRYP, DRYP, DRYP 

Frostvæsken bliver opsamlet i drypbakker, så væsken kan genbruges til det næste tog, der skal gennem en anti ice-behandling. Selve væsken er en blanding af vand og glykol, som man kender det fra biler og fly. Frostvæsken sikrer, at frysepunktet er under 0, og dermed fryser is ikke fast på og under S-toget.

Tags: ,
SE MERE