Når togskinnerne slår revner, glider skinnefræseren ud og får det hele til at køre som smurt igen. Hop om bord på den store, gule maskine, og se, hvor præcist den opererer.
Tekst:Laura Offerlin LarsenIllustration:Jakob Wedendahl

KNÆK OG BRÆK

Skinnefræseren er et tog, der ved at fræse og slibe skinnerne fjerner revner, hvilket forlænger skinnernes levetid, reducerer risikoen for skinnebrud og sikrer, at togene kan køre gnidningsfrit. Skinnefræseren er udstyret med to fræsehjul og et slibehjul i hver side.

SOM EN ÅL

Skinnefræseren lokaliserer indre og ydre revner i skinnerne ved hjælp af hvirvelstrøm og ultralyd. Når en revne er blevet lokaliseret, kan fræsehjulene fjerne den. Når skinnerne er blevet fræset, er de forholdsvis ru, da fræsehjulene skraber jern af skinnerne i spåner. Derfor kører slibehjulet over samme sted for at efterlade skinnen glat og klar til brug.

SNEGLEFART

Skinnefræseren er cirka 44 meter lang og vejer 155 ton med jernspånerne. Skinne-fræseren må maksimalt køre 70 km/t på danske skinner, men når toget fræser, kører det endnu langsommere – maksimalt 0,6 km/t.

350 KM/ÅR

Skinnefræseren kører 70 dage i træk to gange om året. Alt i alt er toget derfor i aktion 140 dage om året. I løbet af det år kører skinnefræseren mellem 150 og 350 kilometer, når den fræser. Skinnefræseren kører mest på S-banerne, da der kører mange tog på disse strækninger, og skinnerne derfor hurtigere bliver slidt.

I SPÅNER

Når skinnefræseren skal i aktion, sker det i nattens mørke for at genere togdriften mindst muligt. På en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner af skinnerne. Bag fræsehjulene sidder der rør, der suger spånerne op og fører dem hen til en beholder i skinnefræserens bagerste vogn. På den måde bliver spånerne indsamlet, så de kan blive sorteret og genanvendt.

MILLIMETERMÅL

Togskinnerne skal minimum have en højde på 126 millimeter. Når skinnefræseren når ned til denne højde, kan skinnerne ikke længere fræses, men skal skiftes helt ud.

DYR I DRIFT

Skinnefræseren udlejes af en tysk virksomhed, der er specialiseret i skinneteknologi. Det koster cirka 130.000 kroner at leje skinnefræseren pr. tur, den kører, og skinnefræseren betjenes af virksomhedens specialuddannede personale. Derudover er der en lods fra Banedanmark med på toget. Lodsen er sikkerhedsuddannet og har kendskab til den jernbanestrækning, der skal fræses.

Kilde: Banedanmark

 

Tags: , ,
SE MERE