Hver måned tager vi toget og falder i snak med de andre passagerer. Om hvor de skal hen, hvad de har oplevet, og hvem der gemmer sig bag de ansigter, vi alle sidder og ser på.
Tekst:Louise Elly MeyerFoto:Thomas Nielsen

RODRIGUE ZONGO
26 år, tekniker, Næstved Station

Jeg er på Næstved Station med min kæreste, fordi hun skal have forlænget sit visum hos Udlændingestyrelsen. Hun er fra Kosovo, men har boet det meste af sit liv i Danmark. Jeg kommer selv fra Burkina Faso, men boede i Frankrig med min far og mine brødre, fra jeg var otte år. Egentlig skulle jeg bare have været her i et par dage, men jeg blev vild med København. Og min kæreste. Nu har jeg været her i tre år.

Min kæreste vælger som regel mit tøj, haha. Om morgenen spørger jeg hende, hvad der passer godt sammen. Min stil har forandret sig meget, efter jeg mødte hende. Før gik jeg meget i tracksuits.

Mit første indtryk af Danmark var bygningerne. Jeg kan virkelig godt lide deres konstruktioner. Folk er virkelig cool på deres cykler, og der er bare en anden livsstil. Jeg synes, de nordiske lande er noget særligt. Alting virker, ligesom.

Det meste af min familie bor stadigvæk i Afrika. Sidste sommer var jeg i Burkina Faso i tre uger for at besøge min mor. Jeg prøver at få hende herop på besøg, men det er svært at få visum. Det er okay, vi har jo telefoner, og det er nemt at holde kontakten.

Min mor er sygeplejerske. Det har hun været i 20 år. Hun hjælper dem, der bor ude i landsbyerne, på en mobil klinik, hvor de kan komme og få behandling.

__________________________________

MARK O’NEILL
46 år, erhvervsassurandør, Vordingborg Station

Min kone og jeg er på vej mod Københavns Lufthavn. Vi skal til Kreta for at vandre og hygge os i ni dage. Efterhånden har vi vandret rigtig mange steder. Sidste år var vi på Mallorca, men vi har også rejst meget i USA. Det fedeste sted, jeg har vandret, er i de røde bjerge i Sedona i Arizona. Der er megaflot.

Mit efternavn kommer fra min mors side af familien. Hun er fra en lille by uden for Dublin. Min far rejste fra Danmark til Irland for at arbejde som minkavler. Og så mødte han min mor, der arbejdede det samme sted, som han blev ansat. De flyttede sammen til Danmark og fik fire børn. Jeg er født og opvokset i Danmark, men de første mange år af mit liv tog vi til Irland hver sommer for at besøge vores familie derovre.

Mine bedste barndomsminder fra Irland er at rende rundt med mine fætre og hygge og spille fodbold. Jeg kunne en lille smule engelsk, så jeg kunne gøre mig forståelig nok til at være med. De havde en helt anden fodboldstil, end jeg var vant til i Danmark. Det var sjovt at spille med sådan nogle tonsere.

Til september rejser jeg til Irland igen sammen med syv andre mænd. Vi skal ud at sejle på Shannon River, og det bliver megafedt.

__________________________________

SALLY HANSEN
17 år, gymnasieelev, Nykøbing F. Station

Min kørelærer kommer og henter mig her på stationen lige om lidt. Jeg har taget fri fra skole for at kunne passe køretimen ind. Til daglig går jeg på Nykøbing Katedralskole, hvor jeg har en samfundsfaglig linje sammen med engelsk. Jeg er ikke så vild med de naturfaglige fag, og det andet passede også bedre til, hvad jeg gerne vil i fremtiden.

Jeg drømmer om at blive advokat. Jeg har altid syntes, at det var spændende, det her med at sidde og skulle forsvare et andet menneske. Det har altid interesseret mig. Når jeg er færdig med gymnasiet, vil jeg gerne flytte til København og læse jura.

Lige nu bor jeg hjemme hos min mor her i Nykøbing. Vi har boet her i godt seks år. Vi flyttede fra Køge, og til at starte med var jeg meget, meget ked af det. Det var en stor forandring, og jeg havde ikke lyst til at flytte. Nu er jeg glad for at bo her. Jeg har fået gode venner.

Mine klassekammerater og jeg får læseferie lige om lidt, så lige nu er vi meget trætte og stressede og har ikke så meget overskud til at lave noget efter skole. Men normalt plejer vi bare at tage i fitness sammen, se fjernsyn eller tage hjem til hinanden, hvor vi er på vores telefoner og sidder og snakker. Ellers tager vi i byen på Kalas. Jeg er mest på dansegulvet.