Der er brug for ekstra sæder, når danskerne krydser landet med ivrige julehjerter. Men hvordan fungerer det, når man kobler tog sammen, og hvor langt kan toget egentlig blive?
Tekst:Anna JelsgaardIllustration:Jakob Wedendahl

SÆT OG MATCH 

DSB’s togflåde består næsten kun af såkaldte togsæt. I modsætning til traditionelle tog, hvor lokomotivet og vognene kan kobles sammen og skilles ad enkeltvis, er et togsæt en enhed af vogne og motorer designet til at køre som en enhed. Når DSB kører tog på tværs af landsdele, anvendes togsæt, som er hurtige og nemme at sammenkoble med andre togsæt, så flere kan komme med på rejsen. Det gælder i særdeleshed på de store rejsedage mellem 21. og 27. december.

KOBLINGSPUNKT

På DSB’s tog er den automatiske kobling den mest almindelige. Når to togsæt køres tæt på hinanden, klikker koblingen automatisk sammen, så både de mekaniske og tekniske systemer bliver forbundet.

I DEN FORBINDELSE

En sammenkobling er todelt. Den mekaniske sørger for, at vognene hænger sammen og ikke falder fra hinanden, når de suser af sted. Den tekniske sørger for, at bremsesystemer, strøm og højttaleranlæg er forbundet på tværs af vognene.

FARLIGE FORBINDELSER

Før i tiden, inden den automatiske sammenkobling, fungerede en sammenkobling lidt som at sætte anhænger på en bil. Store metaldele skulle løftes og fastgøres med skruer mellem vognene, og personalet gik rundt mellem togene, når det skulle gøres. En tjans, der både var trang, farlig og tidskrævende.

SÆT STIKKET I

Sammenkoblingen af to togsæt fungerer som et stik og en stikkontakt, der passer perfekt sammen og låser sig fast, så de hænger sammen. På samme tid sker den tekniske sammenkobling igennem indbyggede stik, der sætter sig sammen. Når sammenkoblingen er succesfuld, får lokoføreren besked  i førerrummet. Hvis sammenkoblingen mislykkes, får lokoføreren også besked og må manuelt undersøge årsagen – som kan være alt fra tekniske fejl til snavs på koblingen.

HVOR LANGT KAN MAN GÅ?

Hvor mange togsæt man kan koble sammen, kommer an på, hvilket litra (togtype) man har med at gøre. På IR4 kan man for eksempel sætte op til fire togsæt sammen, mens man kan sætte to S-togssæt af typen SA sammen og på IC3-tog højst fem togsæt. Begrænsningen på sidstnævnte er den computerstyring, der kobler togene sammen. Hvis der kommer mere end fem togsæt på IC3-togene, ville man for eksempel ikke kunne høre højttaleranlægget i de sidste vogne.

SLIPPER KOBLINGEN

I fremtiden er det planen, at DSB kommer til at lave færre sammenkoblinger. De internationale tog vil for eksempel blive erstattet af EuroCity-tog (EC) fra spanske Talgo, hvis togsæt man ikke bare kan skille ad og koble sammen igen, da det vil slide for meget på vognene.

Kilder: Jimmy Ahrenkiel Sørensen, afdelingsleder på DSB’s operatøruddannelser. Per Strande Andersen og Michael Overgaard Larsen, lokomotivinstruktører.

Tags: ,

SE MERE