I disse år gennemgår DSB’s togflåde en stor forandring, hvor det ældre rullende materiel udskiftes med nye elektrificerede lokomotiver og tog. Hop med om bord ned ad fremtidens jernbane, og lær de nye lokomotiver, vogne og tog at kende.
Tekst:Laura Offerlin LarsenFoto:DSB, Anders Carlsen

VECTRON TRÆKKER LÆSSET 

De nye Vectron-lokomotiver er den første tilføjelse til fremtidens togflåde, og de er allerede i drift. DSB modtog de første lokomotiver i 2020, og det sidste af i alt 42 nye, eldrevne lokomotiver blev leveret af tyske Siemens i september 2022. Et Vectron-lokomotiv er lige knap 19 meter langt og vejer 86 ton. Det har 8.700 hestekræfter og en topfart på 200 km/t. Vectron er et miljørigtigt lokomotiv, da det ikke udleder farlige partikler som sine forgængere.

NALDGO’ TALGO

Talgo-vognene bliver den næste tilføjelse til moderniseringen af flåden. DSB får leveret otte vognstammer i løbet af 2024. En ’vognstamme’ er fagbetegnelsen for det antal vogne, der er koblet sammen. Talgo-vognene er godkendt til at køre 230 km/t, men vil have en lavere topfart, da de skal trækkes af Vectron-lokomotiverne, der maksimalt kan køre 200 km/t. Hver Talgo-vognstamme rummer 492 siddepladser, hvilket er 356 flere pladser end i et IC3-tog.

GIV MIG FEM 

IC5 er DSB’s nye tog , som leveres fra den franske togproducent Alstom. De første tog leveres fra 2025, mens de sidste forventes leveret i 2029. DSB har bestilt minimum 100 togsæt, som hver består af fem vogne. I de fem vogne er der sammenlagt omkring 300 pladser. Toget har 7.950 hestekræfter og en topfart på 200 km/t. Til sammenligning har et IC3-tog 1.870 hestekræfter.

FREMAD OG FØRERLØS 

DSB’s S-tog har kørt på el, siden de så dagens lys i 1934, men når fremtidens S-tog begynder at indtage de danske skinner i slutningen af 2029, vil alt alligevel ikke være, som det plejer, da de nye S-tog bliver styret automatisk, som vi kender det fra den københavnske metro. S-togenes endelige design er endnu ikke fastlagt. Det er dog besluttet, at toget skal have en topfart på 120 km/t, og at hvert togsæt skal indeholde cirka 150-160 sæder og cirka 16 cykelpladser. Togene skal desuden køre med et kortere interval end de 10 minutter, der er på størstedelen af linjerne i dag. Fremtidens S-tog forventes at komme i drift i årene 2029-37, og det er politisk besluttet, at de også skal køre til Roskilde, hvilket S-togene ikke gør i dag.

Tags: ,
SE MERE