Efter nytår begynder en række store projekter, som skal gøre Aarhus Hovedbanegård klar til eltog. Læs her, hvordan det vil gavne togdriften og miljøet, og find ud af, hvad det kommer til at betyde for dig.
Tekst:RedaktionenIllustration:Jakob Wedendahl

1.

I 2025 påbegynder Banedanmark en række arbejder på jernbanen i Aarhus. Når de er færdige i slutningen af 2026, vil det være muligt at køre med eltog hele vejen fra Fredericia til Aarhus Hovedbanegård – og videre til henholdsvis København og Aalborg. 

2.

For at banen kan blive elektrificeret, skal der gøres plads til kørestrøm under flere broer i Aarhus. Samtidig fornyer og hastighedsopgraderer Banedanmark sporene i Aarhus og udruller nyt digitalt signalsystem, så banen kan blive klar til fremtidens eltog.

3.

Alt i alt en stor og kompleks manøvre, ikke mindst fordi Aarhus Hovedbanegård er en såkaldt sækbanegård, hvor alle tog skal ind og ud samme vej – alt imens arbejdet foregår. 

4.

Ved overgangen fra diesel- til eltog kommer der mindre støj og partikel-forurening og bedre miljø på stationerne og langs banen.

STRØMLINET OPERATION

Sporene på Aarhus Hoved-banegård skal ombygges, perronerne forlænges med cirka 320 meter, og spor og sporskifter fornyes. Sporene under Bruuns Bro sænkes, mens jernbanebroen i Åbyhøj fjernes, og sporet omlægges til to parallelle spor, der ikke længere krydser hinanden. Andre broer på vejen ind mod banegården hæves eller får sænket sporene -nedenunder for at gøre plads til kørestrøms-ledninger.

DET BETYDER DET FOR DIG

I store dele af 2025 og første halvdel af 2026 vil der være færre tog, længere rejsetid og skiftende køreplaner i Østjylland

InterCity og lyntog får cirka fire minutter længere rejsetid mellem Skanderborg og Aarhus H

Lyn+ ændres fra at køre mellem Aarhus og København til kun at køre mellem Fredericia og København

For hovedparten af InterCity-tog mellem Aalborg/Aarhus og København skal du skifte i Fredericia, mens lyntog fortsat kører turen uden skift.

30. marts 2025 ændres køreplanen for regionaltog mellem Fredericia og Aarhus. Mandag til fredag vil regionaltog kun køre mellem Fredericia og Skanderborg, hvor du skal skifte for at komme til Aarhus.

I en periode fra 30. marts 2025 vil GoCollective reducere antallet af tog på Aarhus H. Derfor kører færre tog mellem Langå og Aarhus. I det tidsrum vil DSB’s InterCity-tog standse ekstra i Hinnerup.

Hold dig opdateret om sporarbejdet, og se, hvordan det påvirker din køreplan, på rejseplanen.dk

 

Tags: ,
SE MERE