Hver måned tager vi toget og falder i snak med de andre passagerer. Om hvor de skal hen, hvad de har oplevet, og hvem der gemmer sig bag de ansigter, vi alle sidder og ser på.
Tekst:Peter Nicolai Gudme ChristensenFoto:Thomas Nielsen

FREJA FRÆNELL
23 år, anlægsgartner, Padborg Station

Jeg har vandret på Gendarmstien langs med Flensborg Fjord fra Skovby på Sydals og her til Padborg. Jeg har gået siden i mandags, i dag er det fredag. Det er første gang, jeg har vandret så langt alene, så jeg var spændt på, om jeg kunne klare det.

Jeg er vokset op som kristen spejder og har lært at sætte pris på at være udenfor. Da jeg skulle vælge uddannelse, søgte jeg ind som animator og sølvsmed, men kom ind på min tredje prioritet, anlægsgartner. Nu er jeg under uddannelse i Rødovre Kommune. Det er fucking fedt at arbejde med planter.

Jeg havde ingen problemer med at være alene på min vandretur, men fandt ro i mine egne tanker. Og så havde jeg Jane Austens ’Emma’ med. Den er fantastisk. Det er anden gang, jeg læser den. Nu drømmer jeg om at vandre længere. Når jeg er færdiguddannet, vil jeg gå pilgrimsturen rundt om den japanske Shikoku-ø og dens 88 templer.

__________________________________

MONA ROHBECK OG LEONARD HAUG
28 år, SoMe-manager. 29 år, designer, Padborg Station

Mona: Jeg er født i Køln, har boet det meste af mit liv i Hamborg og bor for tiden i Berlin, hvor jeg arbejder med sociale medier.

Leonard: Jeg bor i Hamborg, hvor jeg er i designer-praktik for haute couture-mærket Fassbender. Vi vokser pænt for tiden. Om 10 år er vi kæmpestore, haha.

Mona: Vi er på vej til Odense for at besøge min far. Han er tysk, men har rejst meget rundt med sit job. Han er greenkeeper og med til at anlægge golfbaner, for tiden i Odense. Han er ret glad for byen, så vidt jeg forstår.

Leonard: Her i Padborg er vi blevet hevet af toget af grænsepolitiet. Vi havde ikke coronapas. Nu venter vi her under deres opsyn på toget til Flensborg. Der skal vi tage en test, inden vi kan rejse tilbage ind i Danmark.

Mona: Det tager kun 15 minutter at få prøvesvaret, men det er selvfølgelig irriterende. Vi vidste ikke, det var nødvendigt. Der kunne godt have stået noget, da vi købte billetten. I tyske medier fremstilles Danmark som det helt åbne ferieparadis.

__________________________________

BRITTA CLAUSEN
73 år, pensionist, Kolding Station

Du kan høre på mit språch, at jeg kommer nede fra æ grenz’. Jeg kan ikke tale anderledes. Jeg voksede op i Fårhus, hvor mine forældre havde bagerbutik. I mange år drev jeg en malerforretning med min mand i Aabenraa, hvor vi solgte Flügger. Min mand havde svende, der tog ud at male, og jeg tog mig af butikken.

I dag bor vi i Sønderborg. Jeg spiller golf mandag, onsdag og fredag og cykler 13 kilometer hver vej. Om tirsdagen er jeg sammen med pigerne – altså mine veninder. Nu har vi fået en Michelin-stjerne i Sønderborg. Først løb kronprinsen Royal Run i byen, så kom stjernen. Det kunne ikke være bedre. Vi har spist der én gang. Det var udmærket. Men udsigten, den var flot. Restauranten ligger på 17. etage.

Jeg er i Kolding med min mand for at hente vores barnebarn, der er på idrætsefterskole på Fyn for tiden. Så kører vi ham hjem til Haderslev, hvor han bor, ren leveringsservice. Og vi har mad med til ham, diner transportable: Han skal have frikadeller og stuvede kartofler.