Et IC3-tog har også brug for service. Når tiden er inde til et eftersyn på DSB’s mest benyttede tog, kræver det to ugers omhu på værkstedet i Aarhus.
Tekst:Esben VestergaardIllustration:Jakob Wedendahl

Når et IC3 har tilbagelagt 800.000 kilometer – det sker i gennemsnit hver gang, der er gået to et halvt år – skal toget en tur på værksted. Her bliver det modtaget af 48 medarbejdere, som tilsammen bruger omkring 1.200 arbejdstimer på at foretage det store eftersyn. 

Når toget ankommer, tages indmaden ud og spules. Mekanikere afmonterer blandt andet stole, ben samt borde, og vinylgulvet på togets toiletter inspiceres. Indvendig graffiti fjernes.

Efter rengøring og rensning flyttes toget tilbage på sporet, så mekanikere har mulighed for at gennemgå og eventuelt udskifte komponenter, der trænger, for eksempel kabler og luftcylindre.

Herefter flyttes toget til spulehallen og får en såkaldt klimarengøring, hvor alle luftkanaler spules og rengøres, lidt som man kender det fra en vaskehal til biler.

Nu går undervognsmekanikere i gang med at afmontere skørterne, der sidder som en ramme på bunden af karrosseriet, og gennemgår bundpladerne i toget. Motoren tjekkes, og det efterprøves, om den lækker olie.

Inde i toget afmonteres gamle lysarmaturer, slidte lofter nedtages, og nye sættes op. 

Udvendigt fjernes alle klistermærker, så togets ydre igen står skarpt i den røde DSB-farve.

Når den store testdag oprinder, afprøves signalsystemet og radiosystemet, og der foretages en tæthedsprøve af trykluftssystemer, der blandt andet styrer bremserne. Dagen inden toget atter skal i drift, kører det en prøvetur.

Kilder: Mads K. Andersen, Keld Eriksen og Kent Armstrong, DSB Vedligehold 

Tags: ,
SE MERE