Arbejdet som togfører kræver mere end et venligt smil. For at løse de mange forskelligartede opgaver er DSB’s togpersonale udstyret med teknologiske hjælpemidler i et bælte eller i en bæltetaske. Bliv klogere på de digitale redskaber, der holder dig og toget kørende.
Tekst:Esben VestergaardIllustration:Rasmus Buhl

BIG BILL

Billetteringstelefonen – eller ’Bill’ – bliver også kaldt togførerens schweizerkniv på grund af dens mange funktioner:

1. Bruges til at validere tid, sted, passagerer, serviceniveau samt billetstatus. 

2. Kan også bruges til kontrolafgifter, salg af varer og andre administrative opgaver.

3. Registrering af passagertal, så trafikselskaber kan dele relevant data. 

4. Tjek af køreplan, så personalet kan holde øje med afgang. 

5. Indeholder et voucher-system, som togføreren kan udlodde til passagerer i forbindelse med for eksempel forsinkelser. Det kan være alt lige fra pølsehorn til kaffe i 7-Eleven.

VIDEREGÅENDE OPTAGELSE

Kropskameraer blev indført i 2022 for at forebygge og opklare hændelser med vold og trusler mod personalet. 

1. Det er en valgfri ordning. For nogle kan det føles som overvågning. Cirka 120 ud af knap 900 DSB-ansatte togførere bærer krops­kameraet. 

2. Kameraet er tændt og optager hele tiden, men gemmer kun optagelsen, når der bliver trykket på den største knap. Efter en gemt optagelse ryger den videre til overvågningsafdelingen i realtid.  

3. Der sker mindst én hændelse om dagen, der påvirker DSB-personalet. Dog bliver alle hændelser ikke optaget.

SKÆRMSMART PÅ FARTEN

Ud over billetteringstelefonen bærer togføreren også en iPhone, hvori der blandt andet findes:

1. En ’Lost and found’-app, hvor fundne og glemte genstande bliver registreret og via track and trace kan følges tilbage til passageren. Togføreren har mulighed for at udlevere fundne sager allerede i toget. Ellers bliver genstandene sendt til Hittegodskontoret i København. 

2. Appen ’DriftPortal’ med adgang til data, som personalet kan få brug for undervejs. Det kan være køreplan, togmateriel, grupperejser og togets personale. 

3. En app kaldet ’Den Digitale Indmelding’ (DDI), som giver personalet mulighed for at indmelde til baglandet. For eksempel kan togføreren her fejlmelde materiel til værkstederne. 

DET SIDSTE BLÆS

Togføreren bærer også en fløjte til afgangsprocedure. Under corona blev den elektronisk for at undgå smitte. 

1. Den elektroniske fløjte har, eller havde, en knap, hvorpå man trykker, og herefter lyder et højt fløjt. 

2. De elektroniske fløjter er ikke så holdbare som de normale, og derfor udleveres de ikke længere som en del af standardudstyret. Fløjten er nu oftest en ganske normal fløjte, som man kender den fra sportens verden.

Tags: ,
SE MERE