Høj hastighed og god plads til ben og bagage. DSB’s nye franske el-tog er designet til at give dig en hurtig, grøn og behagelig rejse. Hop med på vognen, og se, hvad du kan se frem til.
Tekst:Paarnaq HansenIllustration:Jakob Wedendahl

STRØMFØRENDE

DSB’s flåde undergår en elektrificering i disse år, og i foråret bestilte DSB 100 el-togsæt (minimum) hos den franske togproducent Alstom – en samlet ordre på over 20 milliarder danske kroner. De nye el-togsæt hedder Coradia Stream, har 300 pladser fordelt på fem vogne og bliver leveret fra 2024.

HØJERE OP

Togene kommer med en tophastighed på 200 km/t. I dag er tophastigheden på danske tog 180 km/t, men når Banedanmarks nye signalsystem tillader det, vil de nye tog få lov at køre med deres tophastighed på udvalgte strækninger.

VÅDT OG TØRT

Cateringområdet har en kaffeautomat og en snackmaskine, der også indeholder kølet vand og sodavand. Der er nem adgang for kørestolsbrugere til cateringområdet, hvor der desuden er et lille bord, hvor et par personer kan strække benene.

HJUL/BEN

Flexområdet kan tilpasses alt efter sæson, så der om sommeren er bedre plads til cykler og om vinteren, hvor flere formodes at lade cyklen stå, er flere siddepladser.

UDE AF ØJE 

Ud over de klassiske bagagehylder, du kender fra DSB-togene, har de nye togsæt også bagage­reoler og -rum, hvor du bekvemt kan parkere større tasker. Bare husk dem, når du stiger af …

SKUDSIKKER

Togsættene har skydetrin ved alle ind- og udstigningsdøre. Skydetrinene har en indbygget sensor, som justerer trinets længde og gør det nemt og trygt for gang­besværede at benytte toget, ligesom adgangsforholdene er forbedret for cykler og barnevogne, der kan trille lige ind.

FRI BANE

Hvert togsæt har en vogn, hvor kørestolsbrugere uden assistance kan køre om bord og derfra videre ind til to særligt indrettede kørestolspladser. I dag sidder kørestolsbrugere i flexrummet sammen med cykler og barnevogne. I de nye tog er kørestolspladserne placeret blandt de øvrige passagersæder. Desuden er vognens toiletter ekstra rummelige med god plads at vende på.

Kilder: Evarist Palushani – ingeniør (ph.d.), Niels P.N. Sørensen – systemintegrator, Ken Busk – Passager Oplevelse Lead og Flemming Bisgaard Kaiser – RAM-ingeniør

Tags: ,
SE MERE