Det kan lyde skingert, når toget svinger forbi. Men hvad er det for en lyd? Vi går til stålet og undersøger, hvordan den opstår, og hvad man kan gøre for at skrue ned.
Tekst:Anna JelsgaardIllustration:Rasmus Buhl

HVIIIIIIIIN!

Både skinner og hjul er af stål, og lyden, der kaldes for et skinneskrig, opstår, når hjulets indersider, også kaldet flangen, presses mod skinnerne med høj friktion. 

DET SWINGER

Det er specielt, når toget skal igennem skarpe sving, at skinneskriget lyder. Her ligger meget af togets vægt  på den ene side, der vil presse endnu mere på skinnen, end når toget kører ligeud. Nogle gange kan man dog også høre skriget, selvom skinnerne ligger lige. Det kan handle om, at skinnerne er slidte eller tørre.

RIGELIGT SMØR

Under toget sidder en lille pumpe, der kan pumpe olie, også kaldet flangesmøringsfedt, ud på flangen, så hjulet glider lettere på skinnen. Man kalder det en længdesmøring, fordi man kan indstille pumpen til at pumpe ud, når toget har kørt et bestemt antal meter. Den almindeligste metode er dog kurvestyret flangesmøring. Her gør man brug af en lille vægt, der sidder under toget, kaldet et gyrometer. Den kan mærke, hvordan togets vægt er fordelt, og udløse fedtet, når toget møder en kurve.

NEDSKÆRINGER

Jo længere hjulene har kørt, jo mere slidte og ujævne bliver de. For at undgå, at ujævnhederne skurrer mod skinnerne og får skinnerne til at skrige, sliber man hjulene – eller skærer dem ned, som det hedder – så de igen bliver glatte.

FLOT PROFIL

Nedskæringen sker på en UF-bænk – en Under Floor-bænk – så man kan arbejde under toget og ikke behøver at tage hjulet af. UF-bænken skærer med stål, der er så stærkt, at det kan skære ujævnhederne af hjulet. Processen kaldes også reprofilering.

NYT, NYT, NYT

På et tidspunkt vil skinner og hjul være så slidte, at hverken reprofilering eller smøring giver mening. I stedet skifter man begge dele, så man igen kan køre uden for mange skrig.

Kilde: Steffen Lund-Hansen, ingeniør på DSB’s værksteder

 

Tags: ,
SE MERE