Her får du månedens nyheder fra DSB.
Tekst:RedaktionenFoto:DSB

DØRE TIL FREMTIDEN

De københavnske S-tog bliver de kommende år sat i stand, og de første nymalede togsæt er allerede på vej ud på skinnerne efter at være blevet malet i den kendte røde farve – men nu med grå døre, der gør det lettere også for svagtseende at finde indgangen. Undervejs i arbejdet kommer der til at køre fine og færdige togsæt rundt skulder ved skulder med togsæt, der har fået taget folien af for at blive klar til behandling. Det tager tid at komme gennem alle togsættene, og det sidste forventes at være færdigt med udgangen af 2025.

SPOR I KØREPLANEN

Banedanmark udfører spor­arbejde mellem København H og Høje-Taastrup. Det betyder, at linje B frem til 8. juni kører mellem Farum og Glostrup hvert 10. minut og mellem ­Farum og ­Høje-Taastrup hvert 20. minut. Fra 9. juni til og med 22. juni og igen fra 4. juli til 24. juli kører linje B mellem Farum og Taa­strup hvert 10. minut og mellem Farum og ­Høje-Taastrup hvert 20. minut.

CO2-OVERBLIK

Uanset om du pendler fra Køge til Nørreport eller tager toget til Hamborg, udleder du langt mindre CO2 end på samme tur bag rattet i en bil. Det viser udregninger foretaget af DSB baseret på tal fra den uafhængige rådgivningsvirksomhed COWI, hvor CO2-udledningen på 10 af de mest populære strækninger er kortlagt. Eksempelvis udleder du som togpassager på strækningen København – Odense fire gange mindre CO2 end i bil. Mellem Køge og Nørreport udleder bilen 10 gange så meget CO2 som S-toget. 

Se det nye strækningskort på dsb.dk/miljø

Tags: ,
SE MERE