SCAN-CAM
Graffiti-detektiven gemmer sig på forskellige S-togsstrækninger. Her står det lille kamera og scanner for graffiti på alle de tog, der kører forbi.
SPISER BILLEDER TIL MORGENMAD
Inde i kameraet sidder selve detektiven, der i virkeligheden er en kunstig intelligens, som er fodret med en masse billeder af tog med graffiti. På den måde kan den spotte de tog, der har været udsat for graffiti-hærværk.
KLOGE-ÅGE
Når den har scannet et tog og fundet graffiti, går den i gang med at finde ud af, hvor meget hærværket fylder. Hvis der er meget graffiti på toget, skal det forrest i køen til at blive gjort rent igen. Detektiven er fodret med information om, hvor stort S-toget er, og ud fra den scanning kan den regne ud, hvor stor en del af togets overflade der er blevet udsat for graffiti.
FLERE DETEKTIVER PÅ VEJ
Lige nu findes der kun graffiti-detektiver til S-togene, men i fremtiden er det meningen, at den lille detektiv skal kunne scanne resten af DSB’s tog. Da DSB har flere forskellige tog i forskellige størrelser, er der andre hensyn at tage, for at detektiven kan regne ud, hvor meget graffitien fylder på det enkelte tog.
FANDEN PÅ VÆGGEN
Graffiti betragtes som hærværk og som utryghedsskabende for de rejsende, og derfor skal det fjernes. Og det er dyrt. I 2023 brugte DSB et tocifret millionbeløb på at rydde op efter graffiti på togene. Derudover bruges der også nogle rigtig skrappe rengøringsmidler for at fjerne graffitien, hvilket ikke er godt for miljøet.