Her får du det seneste nye fra DSB.
Tekst:RedaktionenFoto:DSB

PRAG-MATISK

Fra maj 2026 kan du tage toget direkte fra København til Berlin og Prag uden skift. Det er resultatet af et samarbejde mellem DSB, Deutsche Bahn (DB) og tjekkiske České dráhy (ČD). Forbindelsen vil have to daglige afgange og en rejsetid på blot syv timer mellem København og Berlin og 11 timer mellem København og Prag. I sommeren 2026 vil der desuden være en ekstra natlig afgang.

HELT TOGLIGT
Mens du venter på direkte tog fra København til Prag, kan du stå af i Berlin og hoppe om bord på Knødelekspressen. De gammeldags spisevogne på EuroCity-toget med det kulinariske tilnavn skulle egentlig sløjfes i år ved en modernisering, men de tjekkiske statsbaner har beholdt muligheden for at spise sig mæt i melboller, schnitzel og andre stegeretter i seks togsæt i den nye flåde.

27. september er det 200 år siden, et lokomotiv første gang kørte med passagerer på en offentlig strækning. Damplokomotivet ’Active’ (senere omdøbt ’Locomotion’) var fremstillet af ingeniør George Stephenson og befordrede 450 personer med 24 km/t mellem de midtengelske byer Darlington og Stockton. Læs mere om den moderne jernbanes fødsel på sitet Railway200.co.uk.

Ukraine-krigen lukkede tusindvis af skinnekilometer. Kim Greiner nåede akkurat at besøge Kiev med tog, inden Rusland angreb, og hans rejseberetning er at finde i ’Eventyrlige togrejser gennem fem verdensdele’, der også tager læseren med Himmelekspressen fra kinesiske Lanzhou til Lhasa i Tibet og jager spøgelser i ubeboede Cook i Australien. Kim Greiner er medlem af De Berejstes Klub.

DRIFTIG AFTALE

DSB har indgået en ny, landsdækkende serviceaftale med TK Elevator A/S, som skal sikre en mere stabil og effektiv drift af elevatorer, lifte og rulletrapper. DSB har ansvaret for elevatorer og rulletrapper på S-banen og indvendige adgangsveje på fjern- og regionalstationer. Det inkluderer 173 elevatorer, 49 rulletrapper, 153 handicaplifte og seks lifte. De resterende elevatorer og rulletrapper har Banedanmark ansvaret for. Den nye aftale mellem DSB og TK Elevator trådte i kraft den 1. juli 2025.

MATCHENDE SÆT

Vækst og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB bestiller yderligere 50 IC5-togsæt. DSB indgik i 2021 en aftale med Alstom om leverance af 100 togsæt med mulighed for yderligere køb, og det er den option, DSB nu udnytter. Alstom skal stå for vedligeholdelsen af IC5-togene på to nye værksteder i Aarhus og København. Indkøbet af IC5 er det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien, og den nye aftale skal lægges oven i kontrakten, der i forvejen udgjorde over 20 milliarder kroner. 

DET GRØNNE GULD

Selvom DSB’s kommende IC5-tog er røde, vil de blive serviceret på et værksted, der producerer grøn strøm og er belagt med grønne tage. DSB’s værkstedsbygninger på Carsten Niebuhrs Gade i København er færdigbygget og klar til at modtage de første IC5-tog i 2027, og det nye værksted er blevet tildelt den såkaldte DGNB Guld-standard. Det er den næsthøjeste certificering inden for bæredygtighedsstandarder for bygninger og byområder baseret på FN’s værdier for social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.

Tags: ,

SE MERE