
Et af de første benzinudsalg i Lystrup nord for Aarhus, hvor Cykel-Laier på Bygaden 12 havde udsalg. På lampestanderen hænger et skilt, hvorpå der står ’Aaben’. Selvom dette foto er udateret, fortsætter den sproglige skiltekamp i dag: Hedder det ’åbent’ eller ’åben’? Foto: Ukendt, arkiv: Lystrup-Elev-Elsted Lokalhistoriske Samling.

Dybbølgade i Sønderborg, årstal ukendt. Bagerst knejser den berømte Dybbøl Mølle på bakken. Bygningen, der er holdt i enkle linjer, forekommer lav, hvis man sammenligner med mejetærskeren. Foto: Uffe Mortensen.

Autojyden og BP-tankstation på Hovedvejen 67 i Glostrup i 1946. To år senere blev nabogrunden i nr. 69 købt, og forretningen blev udvidet i 1965 med nr. 71 til den anden side. Stedet var indrettet med to forskellige BP-pumper, hvoraf den til venstre har BP’s logoskjold på toppen. Paddehattetaget har en del til fælles med Arne Jacobsens benzinstation på Strandvejen ved Skovshoved nord for København. Adressen har i dag firkantet tag, ser helt anderledes ud, og tanken er drevet af Q8. Foto: Ukendt, arkiv: Byhistorisk Hus, Glostrup Arkiv.

Hotel Vojens på Odinsplads i Vojens, 1960. Salg af benzin fandtes førhen rigtig mange steder uden for tankstationens rammer.
Foto: Ukendt, arkiv: Lokalhistorisk Arkiv for Vojensområdet.

Esso Sundhøj, Vindeby 26 i Svendborg, 1984. Foto: Anne E. Andersen, arkiv: Flemming Søeborg.

Shell på Vestergade 56A i Herning med folk i sving, udateret. Lokalt blev benzinstationen kaldt ’Stærekassen’. Når kunderne takkede for
behandlingen, blev der svaret: ’Shelltak’. Foto: Hugo E. Madsen, arkiv: Lokalhistorisk Arkiv i Herning.

BP-benzintank på hjørnet af Frederikstorv og Niels Ebbesens Gade i Aalborg, cirka 1960. I baggrunden ses Esra Møbler, konfektureforretningen Bona og en gavlreklame for den lokale Park Pilsner. Tanken blev bygget i 1937, men i 1972 var det slut med benzin på pladsen. Konstruktionen var tegnet af den lokale arkitekt Carlo Odgaard, der er kendt for flere funktionalistiske byggerier i byen, for eksempel Aalborg Tårnet fra 1933. Foto: Ukendt, arkiv: Aalborg Stadsarkiv.

Essos standardstation i aftenbelysning med markering af indkørslen til venstre i billedet. På taget er de fire bogstaver bøjet i neon. Københavnsområdet, omkring 50’erne, Foto: John E. Carrebye, arkiv: Det Kongelige Bibliotek.

Danmarks første rullende tankstation til betjening af de biler, som ikke turde forlade køen til færgen i Nyborg for at tanke, 1949. Den blev konstrueret af ingeniør Jørgen Jørgensen, og alt var dansk fremstillet. Den kunne fylde 40 liter benzin på en bil på et minut. Herudover medførte vognen smøreolie, vand til køleren og trykluft til bilernes ringe. Det var Esso-forpagter på Nyborg Havn Kjær-Knudsen, som anskaffede køretøjet. Siden rykkede bilfærgerne til Halsskov. Foto: Fyens Stiftstidendes pressefotografer, arkiv: Odense Stadsarkiv.
Billederne stammer fra Nils Blochs bog, ’Benzinstationens historie’, en højoktan udgivelse, der tager læserne med tilbage til dengang, samfundet ræsede af sted, med, men også uden, tanke-stop.