PRAG-MATISK
Fra maj 2026 kan du tage toget direkte fra København til Berlin og Prag uden skift. Det er resultatet af et samarbejde mellem DSB, Deutsche Bahn (DB) og tjekkiske České dráhy (ČD). Forbindelsen vil have to daglige afgange og en rejsetid på blot syv timer mellem København og Berlin og 11 timer mellem København og Prag. I sommeren 2026 vil der desuden være en ekstra natlig afgang.
DRIFTIG AFTALE
DSB har indgået en ny, landsdækkende serviceaftale med TK Elevator A/S, som skal sikre en mere stabil og effektiv drift af elevatorer, lifte og rulletrapper. DSB har ansvaret for elevatorer og rulletrapper på S-banen og indvendige adgangsveje på fjern- og regionalstationer. Det inkluderer 173 elevatorer, 49 rulletrapper, 153 handicaplifte og seks lifte. De resterende elevatorer og rulletrapper har Banedanmark ansvaret for. Den nye aftale mellem DSB og TK Elevator trådte i kraft den 1. juli 2025.
MATCHENDE SÆT
Vækst og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB bestiller yderligere 50 IC5-togsæt. DSB indgik i 2021 en aftale med Alstom om leverance af 100 togsæt med mulighed for yderligere køb, og det er den option, DSB nu udnytter. Alstom skal stå for vedligeholdelsen af IC5-togene på to nye værksteder i Aarhus og København. Indkøbet af IC5 er det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien, og den nye aftale skal lægges oven i kontrakten, der i forvejen udgjorde over 20 milliarder kroner.
DET GRØNNE GULD
Selvom DSB’s kommende IC5-tog er røde, vil de blive serviceret på et værksted, der producerer grøn strøm og er belagt med grønne tage. DSB’s værkstedsbygninger på Carsten Niebuhrs Gade i København er færdigbygget og klar til at modtage de første IC5-tog i 2027, og det nye værksted er blevet tildelt den såkaldte DGNB Guld-standard. Det er den næsthøjeste certificering inden for bæredygtighedsstandarder for bygninger og byområder baseret på FN’s værdier for social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.