Når et togsæt skal vaskes, bliver det kørt igennem et fuldautomatisk vaskeanlæg. Anlægget er egentlig beregnet til store busser, men det er bygget om, så det kan vaske IC3-, IC4-, og IR4-tog i stedet. Det arbejder så tjept, at et helt togsæt kan vaskes på ned til fem minutter.
Tekst:Kasper Hesselbjerg AndersenFoto:Jakob Wedendahl

1. Fotoceller ved indgangsporten genkender togets form og registrerer, hvilken type tog der skal vaskes. 

2. En syreholdig blanding opløser overfladeskidt og rust.

3. Vaskebørster rengør togets sider, imens det bliver overskyllet med vand. Vandet bliver renset af et filter og genbrugt vask efter vask.

4. Vasken registreres automatisk i DSB’s IT-system.

5. En sæbeblanding sprøjtes på togsættet.

6. Tagbørster, skørtebørster og sidebørster skrubber sæben på togsættet.

7. Sæben skylles af med rent vand. Nogle vaskeanlæg bruger regnvand til dette. 

8. Toget påføres en tynd voks, der beskytter mod snavs og hjælper til, at vandet preller af.

9. Gummisvabere skraber vand af sideruderne og giver dig  en bedre udsigt på togturen. 

10. Tørreblæsere fjerner det resterende vand fra toget, der nu kan køre nyvasket ud
på skinnerne.

 

Tags: ,
SE MERE