HELT ELEKTRISK
Fra 2027 kan DSB’s kunder glæde sig til at rejse i spritnye elektriske tog, når de moderne IC5-tog ruller ud på skinnerne. Arbejdet med at udvikle togene er i fuld gang, og nu er det første IC5-tog kommet til Danmark for at blive testet grundigt. Det foregår blandt andet på det splinternye værksted i København, som er designet specifikt til at servicere de nye tog. IC5 skal erstatte de gamle dieseltog, og overordnet er målet, at DSB’s togflåde skal være 100 procent elektrisk omkring 2030.

I RØG OG DAMP
14. november er det 25 år siden, dronning Ingrid tog af sted på sin sidste rejse fra Københavns Hovedbanegård til Roskilde. Ved roret stod lokomotivfører John Armstrong Pedersen fra DSB, der førte damplokomotivet E 991 fra 1947. Toget bestod af bårevogn, kongevogn og personvogn, og hele rejsen var planlagt ned til mindste detalje. Langs strækningen stod danskerne i stilhed, mens den tunge maskine pustede damp ud i den kolde novemberluft.
SORT SKÆRM
Hvad sker der, hvis vi ser op i stedet for ned? Det fandt mange rejsende ud af, da S-togets linje B i uge 38 blev til ’Offlinetoget’. Anledningen var kampagnen #SlukSammen, som opfordrede alle danskere til at holde en skærmfri søndag i september. I ’Offlinetoget’ kunne passagererne møde skærm-eksperter, kendte danskere og ungerådgivere fra Headspace Danmark. Samtalerne var mange og forskellige, men én ting var der enighed om: Det kan være svært at lægge telefonen væk.
#SlukSammen-kampagnen kører igen til næste år.
