FÆRRE SPOR I AARHUS
Året ud er der af seks spor på Aarhus Hovedbanegård kun mellem to og fire til rådighed. Det skyldes Banedanmarks arbejde med at elektrificere stationen, og det medfører ændringer i togtrafikken og færre tog uden for myldretiderne. InterCity- og InterCityLyn-togene kører uændret hver halve time mellem Fredericia og Aarhus H. Rejseplanen er løbende opdateret med ændringerne.
TIL TIDEN, TAK
I årets første tre måneder kom langt de fleste af DSB’s kunder frem til tiden med en margin på tre minutter: 80,4 procent i fjern- og regionaltog og 96,7 procent i S-tog. I samme periode sidste år lå DSB’s punktlighed på 78,5 procent for fjern- og regionaltog og 96,5 procent for S-tog.
SPAR PÅ ENERGIEN
Energiforbruget i DSB skal halveres, og klimapåvirkningen fra egen drift skal reduceres med 98 procent i 2030. Derfor er et omfattende arbejde i gang med at energi-optimere DSB’s hundredvis af bygninger. En foreløbig kortlægning viser, at energiforbruget kan forbedres med op til 20 procent på bygninger, som kræver opvarmning. Når kortlægningen er færdig, vil DSB føre alle de mulige energi-besparelser ud i livet.
SIG DET MED S
S-tog fortsætter med et stigende antal rejsende i 2025. I årets første kvartal steg antallet af rejser med 512.000 i forhold til samme periode sidste år. 2024 endte samlet set med 112,1 millioner rejser med S-tog, hvilket svarer til en vækst på seks procent i forhold til året før.