Det meste udstyr skal til serviceeftersyn en gang imellem, også togenes undervogne. Det kalder man en bogie-revision. Men hvad er en bogie, og hvordan laver man en revision?
Tekst:Anna JelsgaardFoto:DSB

VIGTIG, MEN SVÆR AT UDTALE

En bogie – udtales ikke bugi, men bågi – er en lille undervogn, typisk med fire skinnehjul, der sidder under alle togvogne. Bogien sørger for, at toget kører smidigt, behageligt og uden for mange bump, når det ræser igennem landskabet. Derudover hjælper den også til med togets trækkraft og bremserne. Den er derfor både vigtig for passagerernes komfort og sikkerhed.

AFMONTERING

For at bogien kan blive tjekket, skal den fjernes fra toget. Det gør man ved at hejse toget op ved hjælp af en lift eller en kran. Så kan man komme ind under toget og afmontere bogien. Under togvognen sidder en masse forbindelser, der holder bogien på plads, og de skal brydes, så bogien er fri af toget.

INSPEKTION

Under en revision – eller inspektion – skal hjul, aksler, lejer, fjedre, støddæmpere og bremsekomponenter tjekkes for slid, revner eller andre skader. Den ramme, som udgør vognen, skal også tjekkes for slitage. Til at tjekke, at alt er, som det skal være, bruger man forskellige måleværktøjer.

RENGØRING OG REPARATION

En grundig rengøring er med til at sørge for, at bogien holder længere. Alt afhængigt af, hvordan komponenterne har det, skal de enten skiftes eller repareres.

TEST, TEST, TEST

Bogien er nu ren og klar med alle elementerne, og det er tid til at teste, at alt virker, som det skal. Hvis alt er, som det skal være, genmonteres den på togvognen, og toget kan herefter blive hejst ned med den nysynede bogie. Den sidste test bliver foretaget, når bogien er tilbage på toget.

TID ER SIKKERHED

Det tager cirka tre uger at lave en bogie-revision. Det kan virke som lang tid, men det er ikke noget, der skal gøres ofte. I udgangspunktet handler det om, hvor ofte toget bliver brugt – hos DSB laves bogie-revisionerne mindst hvert fjerde år. Gør man det, kan bogien holde omtrent 30 år.

Tags: , , ,
SE MERE