Rasmus Kolbe var mønsterstudent, men kunne ikke bruge sin gymnasielærdom på vejen mod en succesfuld karriere. Vi spurgte youtuberen også kendt som Lakserytteren, hvad det egentlig er, han laver – og traf en mand, der drømmer om et helt andet skolesystem.
Tekst:Peter Nicolai Gudme ChristensenFoto:PR

Hej Rasmus, hvad tjener du dine penge på?

”Jeg har en masse forskellige firmaer. Som influencer eller youtuber tjener jeg mine penge på de reklamer, man ser, inden videoen begynder. Dem får jeg et cut af. Så laver jeg reklame-samarbejder, hvor jeg promoverer et produkt eller brand. Og så har jeg merchandise i form af bøger og tegnegrej, som man kan købe i min webshop, hvis man er fan.”

Så du er selv et brand?

”Det vil jeg sige.”

Hvad er det for et brand? Hvem er Lakserytteren? 

”Lakserytteren er mit gamle spejdernavn. Mange synes, det er lidt underligt og lidt sjovt. Det er sådan set en meget god indgang til mit univers. Kort fortalt står Lakserytteren for kreativ underholdning, og han vil gerne inspirere andre til at være kreative, tænke kritisk og se verden på nye måder. Det er kompetencer, som vi ikke fostrer nok i danske børn, mens store firmaer som Lego og Google efterspørger dem hos deres medarbejdere. Kigger man på, hvordan børn løser opgaver, før de starter i skole, og efter de er startet i skole, er det tydeligt at se, at vi har lavet en folkeskole og et uddannelsessystem, der knuser nogle kvaliteter i børn. Det handler ikke om at gøre tingene på nye måder. Det handler om at passe ind. Om at lære at løse opgaverne efter bogen.”

Rasmus Kolbe er opvokset i Lund nord for Horsens og har over 100.000 følgere på Instagram, over en million på TikTok og knap 85.000 abonnenter på sin YouTube-kanal.

Men Lakserytteren, han er kreativ?

”Ja, meget.”

Er han dig eller snarere et alter ego?

”Han er mig. Men han har en værtspersonlighed, der er skruet lidt op for, når kameraet ruller. Lakserytterens karakter er udviklet gradvist i løbet af de 6-7 år, jeg har lavet mine videoer. Han er meget positiv, meget energisk, farvestrålende. Ifølge Lakserytteren kan alt lade sig gøre. Han har en god pendant i sin kameramand, som er fornuften, der prøver at holde ham på jorden.”

Hvad er den mest sete video, du har lavet?

”Mest sete? Det ved jeg faktisk ikke. Hvis man kigger på antallet af views, er det muligvis en 15-sekunders TikTok-video, hvor jeg laver en tryllekunst. Jeg har en bananskjorte på, som jeg hiver af og krøller sammen, så den bliver til en rigtig banan. Kigger man på, hvor længe folk har set med, er det nok nogle videoer, jeg har lavet for Skagens Museum, som handler om Anna Ancher. De er sindssygt populære.”

Det lyder gammeldags …

”Kunsten er gammeldags, formidlingen er moderne. Der er mange børn, der har set videoerne, som aldrig har interesseret sig for kunst eller gået på kunstmuseum, som gerne vil lave tegneopgaverne eller får deres forældre til at køre sig en tur til Skagen.”

Så der kan godt være mange seere i en video, selv om den har substans?  

”Børn kan sagtens finde dybt meningsfulde, relevante og lærerige videoer på YouTube. Det interesserer mig, hvordan jeg kan formidle kreative eksperimenter og tegnetips på en måde, der får dem til at se med. Det dur ikke, hvis det bliver en omgang slatten billedkunstundervisning. Samtidig kan vi heller ikke kun lave challenges, hvor vi klapper hinanden i hovedet med en død laks.”

Du fik selv en studentereksamen med et gennemsnit på over 12. Hvordan blev du sådan en læsehest?

”Jeg var et barn, der godt kunne lide at få anerkendelse. Jeg kunne godt lide, når folk sagde, at jeg havde klaret tingene godt. Det var nemt for mig at lave lektier og skrive stile. Men der er ikke særlig mange af de kompetencer, jeg bruger i dag.”

Har du skullet aflære din skolelærdom?

”Dog ikke. Jeg har bare lært en masse ting, som jeg gerne ville have vidst tidligere. Jeg kom på designskole og fandt ud af, hvad det vil sige at løse problemer, at få en god idé og at føre den ud i livet. Jeg har også lært at starte en virksomhed. Men hverken i folkeskolen eller gymnasiet lærte jeg noget virkelighedsnært, der gjorde mig klogere på, hvad jeg kunne stille op med min fremtid.”

Hvordan startede din karriere?

”Da jeg var færdig på Designskolen Kolding, blev jeg ansat på P3, hvor jeg lavede grafisk design til deres sociale medier. Det var en tid, hvor de blomstrede, og man kunne se, der var et publikum og en effekt. En dag kom der et nyt medie, der hed Snapchat, og jeg satte mig for at finde ud af, hvordan man blev god til det. Det var der ikke så mange i Danmark, der var dengang. Så jeg lavede nogle videoer, der pludselig gik viralt, og så kunne jeg se potentialet i at tjene penge på det.”

Der står på nettet, at du tidligere var det største danske navn på Snapchat. Hvorfor er du ikke det længere?

”Jeg bruger slet ikke Snapchat længere. Mediet har flyttet sig. Engang brugte folk det til at se underholdende videoer, i dag bruger folk det primært til at chatte med deres venner.”

Så i dag er du youtuber. Eller influencer? 

”Influencer er paraplytermen. Youtuber er den specifikke faglighed. De fleste definerer en influencer som en person, der har mange følgere på de sociale medier, og som laver betalte reklamesamarbejder. Men jeg vil næsten sige, at vi alle sammen er influencere. Vi påvirker jo alle sammen hinanden. Jeg har tidligere sagt, at Mette Frederiksen er Danmarks mest magtfulde influencer. Nogle mener, politik er noget andet. Men hun bruger i hvert fald sine sociale medier, og det er dejligt gennemskueligt, hvorfor hun går op i det. Forskellen på, hvordan man vækster en influencer-platform, og hvordan man vækster en politiker og høster stemmer, er ikke så stor.”

Hvad er det bedste ved dit arbejdsliv?

”Det er superfedt at lave indhold til børn, som ikke bare er flimmerfjernsyn, men som de kan lære noget af. Det er fantastisk givende at møde børn, der fortæller, at de er blevet bedre til at tegne, fordi de fulgte min YouTube-kanal. Eller forældre, der er begejstrede, fordi deres børn vil med på Skagens Museum.” 

Og så har du fået lov at være med i ’Vild med dans’ …

”Jeg vil hellere formulere det sådan, at ’Vild med dans’ fik lov at få mig med, haha.”

Hvordan var det at medvirke på landsdækkende tv?

”Programmet er skønt, og det er virkelig sjovt at lære at danse. Samtidig er det forfærdeligt for en kreativ person at blive låst fast i alle de kasser, som sådan en produktion dikterer. Det er hårdt at være lønmodtager, når man er vant til at være direktør.”

Rasmus Kolbe har været med til at skabe influencerbureauet We Are Cube, der sidste år blev solgt til den svenske koncern Gigger Group for 55 millioner kroner.

Hvilket råd vil du give unge mennesker, der gerne vil være ligesom dig?

”Er man fanget i en helt almindelig, lidt kedelig folkeskole, tror jeg, det er vigtigt, at man begynder at lære ting udenfor. Jeg gik selv i tegne- og billedskole ved siden af, fra jeg var seks år gammel. Jeg tror, det er godt at identificere de kompetencer, man gerne vil have eller forbedre, og så gå målrettet efter dem. Vil du gerne være youtuber, skal du sætte dig ned og lære at klippe videoer og at performe foran et kamera. Man er virkelig dårlig i starten.”

Vil du gerne pace ungdommen?

”Sådan set ikke. Man skal have lov at slacke lige så meget, man har lyst til. Men vil man gerne være youtuber, starte en virksomhed, ind på et konkurrencebetonet studie, eller hvad det nu kunne være, bliver man nødt til at pace sig selv. Mange er gode til at pace sig selv, men der er også mange, der ikke kan se meningen i at pace sig selv, når de har gået tre år i gymnasiet uden at finde et eneste fag, der var lige dem. Der er et behov for at åbne de unges horisonter på andre måder.”

Hvordan?

”Jeg synes, man skulle rive det eksisterende skolesystem op med rod og skabe et helt nyt. Børn er rigtig gode til at dykke ned i ting, indsamle viden og lære ting – hvis det interesserer dem. Jeg tror, de fleste lærere ville elske at vejlede eleverne meget mere individuelt og give dem mulighed for at udfolde sig på en måde, der giver mening for eleven. Men det virker, som om der er meget lidt tid til emne­uger og fag, hvor man har mulighed for at udforske sine kompetencer, fordi det skal passe ind i læreplaner, nationale test og andre ting, vi kan måle og veje. Uden at være ekspert tror jeg sagtens, man kunne ryste posen.”

Men hvad med at læse og regne?

”Helt ærligt, hvor vigtigt er det? Der er jo ikke noget barn, der resten af deres tilværelse skal arbejde uden hjælp fra en computer. Stavekontrollen er så avanceret, at den forstår dig, bare du taler til den.”

Hvad er dannelse for dig?

”En masse ret uhåndgribelige ting. Vi mennesker er gode til at samarbejde og gode til at anerkende hinandens følelser og forstå, hvordan andre har det. De bløde og varme kvaliteter bliver slet ikke anerkendt nok. For eksempel kigger man bare på et enkelt tal, karaktergennemsnittet, når folk skal tildeles plads på jordemoderstudiet. Det er vanvittigt, at man forestiller sig, at man kan vurdere, om en person kan blive en god jordemoder, fordi han eller hun har gjort sig umage i gymnasiet. Jeg savner et udvidet begreb for, hvad talent og kompetencer er.”

Rasmus Kolbe alias Lakserytteren, 30 år, er influencer, youtuber, kreativ direktør og forfatter. Uddannet fra Designskolen Kolding. Har sammen med kommunikationsekspert Maria Bové skrevet bogen ’Turen går til YouTube’, en slags guidebog til forældre udgivet på Politikens Forlag.

Tags:
SE MERE